עולמות התוכן של השיווק הדיגיטלי מציעים מגוון כלים אפקטיביים לטובת מיתוג, חשיפה, קשרי לקוחות, קידום מוצרים, בניית מוניטין, מכירות ועוד. אחת הטכניקות החדשניות בתחום היא סקרים אינטראקטיביים. סקרים אשר מצד אחד פועלים כמעין "משחק" שמעודד את הגולשים להשתתף בו, ומצד שני מספקים מידע שלא יסולא בפז. בימים בהם רף האדישות של הגולש הוא גבוה, ורמת הסקפטיות כלפי מודעות ובאנרים היא בהתאם, סקרים מנוסחים היטב הם דרך מצוינת לפעולה. אם תרצו, מתכון בטוח לשילוב ביזנס מצד המפרסם ופלז'ר מצד הגולש.
היכן אנו פוגשים את הסקרים במדיה החברתית?
סקרי מדיה חברתית לאט לאט תופסים את מקומם ברשת. החל מאתרי אינטרנט מובילים וכלה ברשתות חברתיות (כפוסטים אורגניים/ממומנים, בעמודי אוהדים, קבוצות וכדומה). הסקרים מורכבים לרוב מכמה שאלות בנושא מסוים שנראות לכאורה כשעשוע אך מהוות בעצם כלי שיווקי מתקדם. הם יכולים לעסוק בנושאים שגרתיים שעל סדר היום הציבורי, להיות מנוסחים כשאלוני "בחן את עצמך", לשלב השוואת מוצרים ושירותים, לקבל משוב על מוצר חברה או מותג , לבדיקת מסרים שיווקים ורשימת הרעיונות נמשכת.
את הנתונים שנאספים מנתחים בכלים סטטיסטיים מקובלים. מניתוח זה ניתן להסיק מסקנות שלרוב ניתן ליישם במהלכים שיווקים מידיים בדיגיטל. הכוח שיש לכלי שכזה בגלל הטכנולוגיה שמאפשרת לייצר מהלכים שיווקיים דינמיים, הינו כזה שלא ניתן להזניח אותו. עסק שרוצה לשמור את היד על הדופק במהלך הקמפיין השיווקי חייב להכניס את סקרי המדיה החברתית לסל האפשרויות.
בשיווק דיגיטלי, כמו בכל תחום, ידע הוא כוח. סקרים אינטליגנטיים ויצירתיים, אשר נבנים במקצועיות עם קופירייטינג ומחקר שוק מדויק, הופכים למקור מידע עסקי וחברתי. מקור חשוב מאין כמוהו בעולם תחרותי ומהיר אשר יכול להשליך על שלל האפיקים השיווקיים במרחב הדיגיטלי.
סקרים במדיה חברתית נהנים מכמה וכמה יתרונות כמו:
- מידת מעורבות גבוהה מצד הגולשים (Engagement).
- הגדלה משמעותית של זמן השהיה באתר ונכסי המדיה החברתית.
- איסוף מידע עדכני לגבי קהלי יעד.
- יצירת דיאלוג עם הגולשים ובניית תחושה של השפעה ואוזן קשבת.
- הומור אינטליגנטי שמתחבר עם הנעה לפעולה.
- פידבקים בזמן אמת.
- איתור קהלי יעד חדשים.
- אפשרות לשילוב תמריצים כמו קופונים, הנחות, מבצעים וכדומה לצורך קידום מוצרים ושירותים.
- אפקטיביים במיוחד מבחינת שיתוף ובעלי פוטנציאל ויראלי גבוה.
- הגדלת רשימת תפוצה למייל.
- ועוד…
סקרי מדיה חברתית מנוסחים היטב יכולים להיות משולבים עם סקרי לידים (Leads Surveys) אשר מוטמעים בתהליך השגת לידים מכירתיים. בכך הם הופכים לא רק לתוכן איכותי אלא גם לתוכן אפקטיבי. תוכן שניתן לגזור ממנו מידע רב לגבי הגולשים שנמנים על קהלי היעד המפולחים ביותר. ה-Data שניתן להפיק מתוך סקרים במדיה חברתית הוא אוצר במלוא מובן המילה.
דוגמה קלאסית לתרומתם ניתן למצוא למשל בסקרים שניתן לפרסם באתרי אינטרנט ועמודי פייסבוק של פוליטיקאים ואישי ציבור ברמה הארצית או המוניציפלית. סקרים לפוליטיקאים וגופים ציבוריים יוצרים קשר ישיר עם ציבור התומכים, מסייעים בתהליכי קבלת החלטות, מתכתבים עם דעת הקהל העכשווית, מייצרים קשר אמיתי והופכים קהילה "מנומנמת" ל"תוססת". הדברים נכונים כמובן גם למפלגות, עמותות, מלכ"רים, גופים ציבוריים, עסקים פרטיים, תאגידים, חברות ועוד. תחומים בהם ניתן לממש את מלוא הפוטנציאל של סקרי מדיה חברתית הם תיירות, השכלה גבוהה ומוצרי צריכה. כמובן שאין באמת כמעט תחום שלא ניתן לשלב בו סקרי מדיה חברתית, הכל תלוי באופן שבו עושים זאת.
טכנולוגיות מגוונות
לאור יתרונותיהם הרבים של הסקרים במדיה החברתית, הטכנולוגיות שזמינות לטובת השיווק הדיגיטלי הזה הן רבות ומגוונות. קיימות בשוק כמה וכמה פלטפורמות ליצירת סקרים אינטראקטיביים בהתאמה מושלמת לעסק, לגולשים ולמטרת הפרסום. הטכנולוגיות משתפרות באופן שוטף והן נותנות מענה מבחינת התאמה למובייל, נגישות, חוויית משתמש וכדומה.
התאמת סקר למדיה דיגיטלית הייעודית היא בעלת משקל רב להצלחתו של הכלי השיווקי. למשל, סקר ברשת חברתית כמו פייסבוק יכול לכלול התייחסות לתגובות הגולשים לפוסט, סקר אחר יכול להשתלב עם פרסום ממומן (PPC), וסקר שעולה במסגרת שיווק באמצעות תוכן צריך להתפרסם בצורה מתאימה שתשתלב טוב עם התוכן המובא.
מאת אילן הבר – מייסד ומנכ"ל Web-Innovation סוכנות דיגיטל לשיווק באינטרנט, משלב סקרי מדיה חברתית בעבודתו עם לקוחותיו. בעל ניסיון עשיר בתפעול מחקרי שוק אינטרנטיים במסגרת תפקידו הקודם כבכיר בחברה המספקת שירות זה.
© 2016 כל הזכויות שמורות ל-Web-Innovation – Digital Agency Ltd